Toekomst landgoed Vilain XIIII in Leut is bekend 

Kasteel van Leut
media:bynder:4753b1f2-d829-4d11-80c8-6c7ad43470a4
Bezoekers van het Kasteel van Leut zullen in de toekomst kunnen vertragen in het landschapspark, verblijven in het Gruytershuis en Koetshuis, zich verdiepen in de Maaslandse wijn en genieten of zelfs trouwen in het kasteel. Om het ondernemerschap van de familie Vilain XIIII in de verf te zetten, lanceert Toerisme Vlaanderen het merk Viertien.

Eind 2021 kwam het Kasteel van Leut in handen van Toerisme Vlaanderen, met de bedoeling om het te herwaarderen in de filosofie van Reizen naar Morgen. Toerisme Vlaanderen werkte sindsdien via een uitgebreid participatief traject met bewoners en bezoekers, via toeristische experimenten en bijkomend onderzoek het herwaarderingsscenario voor het kasteeldomein verder uit.

Vilain XIIII-beleving 

Eén kamer van het kasteel zien we als startpunt van de Vilain XIIII-beleving, de slaapkamer van Charles in één van de torenkamers. Daarom richten we één of meerdere verdiepen van de toren(s) in als torensuite(s). De benedenverdieping zal dienst doen als restaurant en café. Op de eerste en tweede verdieping kunnen vergaderruimtes worden ingericht. In 1822 trouwden Charles Vilain XIIII en Pauline in het kasteel. Sinds begin 2024 kunnen ook andere koppels er trouwen. Een proefproject van de gemeente Maasmechelen en Toerisme Vlaanderen dat wellicht een permanente plek krijgt in het kasteel.  

In teruggevonden historische brieven lezen we dat Charles van zijn kasteel een gastvrije plek wilde maken en regelmatig rentmeesters, personeelsleden en familieleden liet logeren in het Gruytershuis en het Koetshuis. Daarom wil Toerisme Vlaanderen in de toekomst opnieuw gasten welkom heten op het domein en de verblijfsfunctie van beide gebouwen verder uitbouwen.

Het hoenderhok, een voormalig boerderijtje, krijgt een nieuwe bestemming als wijnhub, meteen ook hét startpunt om de Maaslandse wijnen te ontdekken. We conserveren de ruïne en voegen er binnenin enkele volumes aan toe.   

De komende maanden wordt de toekomstvisie verder uitgewerkt en vertaald in een architecturaal programma. Bedoeling is om op te leveren in 2029. 

Het merk ‘Viertien’ 

In oktober 1872 schrijft Charles: “Louise is druk bezig om de productie van strohoeden in het dorp te introduceren. Ze heeft voor de komende lente al een bestelling voor 1.200 hoeden.” Het past volgens Toerisme Vlaanderen bij de ziel van de plek om ook dat ondernemerschap mee te nemen in het toekomstverhaal. Toerisme Vlaanderen deponeerde hiervoor de merknaam ‘Viertien’, als een subtiele verwijzing naar de ongewone schrijfwijze van ‘XIIII’ in de familienaam.