Sectorbrainstorm levert frisse inzichten op

Smaakhaven
Voorstelling belevingscentrum de Smaakhaven (c) Benjamin Brolet - David Plas Agency (241)

Welke activiteiten en belevingen moeten er zijn in de Smaakhaven? Dat is de vraag waar 40 ondernemers uit de horeca- en voedingssector op 6 oktober over in gesprek gingen.

Hoe maken we van de Smaakhaven dé thuishaven voor horeca- en voedingsondernemers? Door actief te luisteren, te verbinden en aanwezig te zijn waar het telt. Dat is wat we het voorbije jaar deden.

Hoe luisterden we naar de sector?

We vroegen 30.000 ondernemers naar hun noden, dromen en inzichten. Met de input van heel wat respondenten gingen we aan de slag. Hun ideeën zijn waardevolle bouwstenen voor de toekomst van de Smaakhaven. We gingen erover in dialoog met 40 ondernemers uit tal van branches in de horeca- en voedingssector. Welke activiteiten en belevingen spraken hen écht aan? 

Welke inzichten nemen we mee als bouwblokken voor de Smaakhaven?

  • De versnippering in het landschap werd benoemd als een uitdaging.
  • Tegelijk zagen jullie de versnippering ook als een kans. De Smaakhaven kan een verbindende rol spelen: een culinair trefpunt voor de sector onderling én met consumenten.
  • Iets wat vaak naar boven kwam, was de trots op onze eetcultuur! Jullie zien Smaakhaven als een katalysator om die fierheid te versterken.
  • Het vinden én behouden van talent leeft sterk. Samen zoeken we naar duurzame oplossingen.

Woorden die vaak terugkwamen, waren 'eigenheid', 'zuurstof' en 'positief'. Op zo'n basis kunnen we bouwen. Aan een Smaakhaven voor en door de sector. Een plek om fier op te zijn, en om die trots ook uit te dragen naar Vlamingen en toeristen.

Zien we elkaar op Horeca Expo?

We zetten het gesprek heel graag voort, en houden binnenkort halt op Horeca Expo. We hopen daar velen van jullie te ontmoeten en ideeën uit te wisselen. Samen bouwen we aan een plek die ondernemers inspireert, verbindt en versterkt.